- تکرار منظم اشکال درکنار هم ریتم بصری ایجاد می کند.
- در موسیقی، تکرار پی در پی یک الگوی صوتی در زمان مشخص را وزن (ریتم) می نامند.
- ریتم جزء اولین عناصر آوایی است که انسان قادر به شناختن آن است.
- یکی از مسائل مهم در مورد ریتم (وزن) سرعت و همچنین منظم یا نامنظم بودن آن در فاصله های زمانی است.
- به هر ضربه ای که مطابق با آوای کلامی موزون زده می شود و دارای نظم و ترتیب ثابتی است ضرب می گویند.
- در آواهای ریتمیک، الگوهای ریتم در فاصله هر ضرب تا ضرب دیگر نمود پیدا می کند.
- در ادبیات قدیم به وزن های شعری که ایجاد ضرب می کردند، بحر شعری می گفتند.
- به صداهایی که زیر و بم مشخص دارند و قابل خواندن و زمزمه کردن هستند اصوات موسیقایی می گویند.
- برای خواندن یک ملودی لزوما به شعر نیاز نداریم. (مانند لالایی و اذان)
- از جمله مهم ترین عوامل ملودی ها می توان به سکوت در میانه ملودی ها و همچنین صداهای بالا یا پایین اشاره کرد.
- صداهای بم را پایین و صداهای زیر را بالا به حساب می آورند. (صدای بچه بالا - صدای مرد پایین)
- ملودی در حقیقت چیده شدن صداهای بالا و پایین با زمان ها و الگوهای ریتمیک مشخصی است که قابل دنبال کردن یا زمزمه کردن باشد.
- یک لحن یا ملودی با اینکه از جنس صداست می تواند شکل داشته باشد.
- عاملی را که به کمک آن می توانیم صدای افراد را از هم تشخیص دهیم، رنگ صدا می نامیم.
- صدای شیپور رنگی تیز و برنده دارد و احساس هیجان ایجاد می کند.
- صدای نی رنگی حرن آلود و غم انگیز دارد.
- مهم ترین نشانه در بازشناسی یک جسم شکل یا فرم آن است.
- برای اینکه بتوان به اصوات شکل داد باید از قدرت حافظه استفاده کرد.
- برای بازشناسی و درک ملودی توجه به عوامل الگوهای ریتمیک و تکرار لازم است.
- در آواها هم بافت وجود دارد و هم تار و پود که البته جنس آنها از جنس صدا و زمان است.
- آوای تک صدایی یا تک خطی همخوانی با یک ملودی یکسان و همزمان است.
- آوای چندصدایی همخوانی با ملودی های مختلف و غیرهمزمان است.
خسروی زاده- منبع: کتاب فرهنگ و هنر پایه هفتم متوسطه اول