اهداف گروه آموزشی هنر

1- فراهم نمودن زمینه و شرایط مناسب برای ایجاد ارتباط بین برنامه ریزان و مجریان آموزشی
2- ارتقاء و بهبود کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری
3- فراهم نمودن زمینه نواندیشی و خلاقیت و بهبود کارآیی و اثربخشی معلمان در کیفیت بخشی به فرایند آموزشی و پرورشی
4- توسعه توانمندی حرفه ای معلمان
5- هدایت، رهبری و نظارت بر برنامه ریزی و طراحی آموزشی معلمان.
6- توسعه فرهنگ مشارکت، تحقیق و پژوهش (درس پژوهی) بین معلمان.

تبریک سال تحصیلی جدید

 

باز شدن غنچه های مهر، خزان را به دست فراموشی می سپارد.
همه احساس ها بهاری است.
مهر، سمفونی قشنگی از محبت را در مدرسه می نوازد که طبیعت، شیفته شنیدن آن است.
نگاه کن؛ در گوشه و کنار حیاط، معصومانه ترین برگ های دوستی ورق می خورد.
امروز، سرنوشتی از شور و شوق، در مدرسه رقم زده می شود. امروز، جشن تولد مدرسه است.

خوشنویسی

با سلام خدمت کلیه همکاران عزیز

ضمن تشکر از پشتیبان های علمی محترم دبیرخانه

مطالبی که در حوزه خوشنویسی  با عناوین : فیلم نحوه تیز کردن قلم تراش  و  قطعات رباعیات نفیس-خط میرعماد حسنی  توسط پشتیبان علمی و عضو دبیرخانه، جناب آقای سالاری  در اختیار دبیرخانه قرار گرفته بود در قسمت مطالب آموزشی سایت اضافه گردید.

ضمن تشکر، همکاران محترم می توانند جهت استفاده از این مطالب به قسمت مطالب آموزشی سایت مراجعه نمایند.

دبیرخانه کیفیت بخشی به فرآیند آموزش درس فرهنگ و هنر

آخرین گردهمایی سرگروه های نواحی

گرد همایی سرگروه های متوسطه اول با حضور سرگروه های نواحی متوسطه اول وزارت در روز  13 اردیبهشت در محل پژوهشکده تعلیم و تربیت برگزار گردید. تبیین برنامه ها ،فعالیت ها و عملکرد یکساله مورد بررسی قرار گرفت و جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.

دومین گردهمایی کشوری سر گروه های آموزشی درس فرهنگ و هنر (خراسان جنوبی-بیرجند)

دومین گردهمایی گروه فرهنگ و هنر سی ام  بهمن تا دوم اسفندماه به میزبانی دبیرخانه كشوری كیفیت‌بخشی به فرایند آموزش درس فرهنگ و هنر در خراسان جنوبی برگزار گردید. در این گردهمایی چهار روزه مدیركل و اعضای دفتر دوره اول متوسطه وزارت، رییس گروه تالیف گروه درسی هنر، مدیركل و معاونین اداره كل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، سرگروه های درس فرهنگ و هنر تمام استان‌ها و اعضای دبیرخانه كشوری طی نشست‌های تخصصی ضمن تبادل‌نظر به بررسی و آسیب‌شناسی فرایند آموزش درس هنر در نظام آموزشی، به‌ویژه دوره اول متوسطه پرداختند.

 
    در بخش جلسات دفتر وزارت، مباحث ارزشیابی (توسط دكتر محبی)، نظارت آموزشی با رویكرد بالینی (توسط سركار خانم فاطمی)، قلمرو تربیت هنری (توسط سركار خانم پناهیان پور) و جشنواره نوآوری تدریس (توسط سركار خانم اخوان) ارائه شد.
 

آقای خدامراد محمدی (دبیر دبیرخانه كشوری فرهنگ و هنر) نیز به تشریح برنامه‌های دبیرخانه در سال تحصیلی جاری شامل طراحی درس آزاد هنرهای بومی-محلی استان‌ها، مسابقه عكاسی ایران من میراث من و همچنین نقد پایگاه‌های اینترنتی گروه‌ فرهنگ‌وهنر استان‌ها پرداخت.

در بخش آموزشی، كارگاه‌های آموزشی هنرهای نمایشی (جناب آقای داود شیخ) ، هنرهای آوایی (جناب آقای مهدی شیفته) و معرفی و نقد روش‌های آموزش خوشنویسی (جناب آقای علی همتیان) برگزار گردید 

     شایان ذكر است مهم‌ترین نظرات سرگروه‌های استان‌ها درباره آسیب‌شناسی و رفع كاستی‌های موجود در راه آموزش موثر درس فرهنگ‌وهنر، پس از طرح و تجمیع، در قالب بیانیه‌ی پایانی گردهمایی تدوین شد و جهت ارجاع به حوزه‌های ستادی مربوطه در وزارت به جناب آقای رستمی (مسوول دبیرخانه) و جناب آقای محمدی (دبیر دبیرخانه) تحویل گردید.
 
در بخش جنبی این گردهمایی، نمایشگاه آثار تجسمی سرگروه‌ها، رونمایی از نشانه (آرم) دبیرخانه فرهنگ و هنر طراحی شده توسط جناب آقای بی باك، بازدید از كارگاه هنر آموزشگاه شاهد پسرانه شیخ هادی هادوی بیرجند، بازدید از موزه پهلوانی و زورخانه سنتی شهر بیرجند، بازدید از ارگ قدیم بیرجند برگزار شد. همچنین بازدید از اماكن تاریخی و موزه شهر بشرویه، كویرنوردی و رصد آسمان رویایی كویر این شهرستان یكی دیگر از برنامه‌های جنبی این گردهمایی بود.

کارگاه و ضمن خدمت

برگزاری ضمن خدمت و ورک شاپ به مناسبت دهه مبارک فجر . در مدرسه فرزانگان . تکیه معاون الملک و محوطه تاریخی طاقبستان

 

تاریخچه آموزش هنر در ایران

آموزش عمومی در ایران از سال ۱۲۸۸ شروع گردید اما تا سال ۱۳۱۶ هنر به عنوان درس تدریس نمی شد. از این تاریخ درس هنر با زیر مجموعه‌ای شامل سرود، خوشنویسی، نقاشی و رسم در پایه‌های مختلف ابتدایی به سایر دروس اضافه شد که برای پایه اول و دوم یک ساعت و پایه سوم، پنجم و ششم سه ساعت و پایه چهارم، چهار ساعت به این درس اختصاص داده شد. در سال ۱۳۱۹ این ساعات افزایش پیدا کرد و پایه‌های پنجم و ششم، شش ساعت، پایه‌های دوم تا چهارم، چهار ساعت و در پایه اول یک ساعت به این درس اختصاص داده شد.

 

ادامه نوشته

سیر تاریخ تالیف کتاب هنر در آموزش و پرورش ایران

 
 
 
 
 
گردآورنده این مطالب جناب آقای ابراهیم قدردان می باشند. تالیف کتاب هنر در آموزش و پرورش از سال 1303 تا کنون. خواندن این مطلب خالی از لطف نیست.

جشنواره نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری

 
 
 
 
همکاران گرامی دو فایل قابل دانلود در بالا فایل مربوط به جشنواره نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری به همراه تقویم اجرایی آن می باشد که جایگزین برنامه درس پژوهی گردیده است . در ضمن نامه ی اصلاحیه ی برنامه عملیاتی هم از طرف گروه استان به شهرستان و مناطق اعلام میگردد که طی آن بند درس پژوهی به این عنوان جدید تغییر پیدا میکند. 
 

شیوه  نامه

باسلام

قابل توجه سرگروههای محترم درس فرهنگ و هنر شهرستانها

جهت دریافت "شیوه نامه اجرایی طراحی یک درس آزاد بر اساس شرایط بومی هر استان" بر روی دریافت شیوه نامه کلیک نمایید.

همکاران گرامی: زمان جمع آوری طراحی دروس توسط شما از همکاران و ارسال آن به گروه استان ماه بهمن می باشد.